ریاضی علمی دست نایافتنی
ریاضی علمی دست نایافتنی

ریاضی علمی دست نایافتنی

آخرای تابستان با یک معمای خوب

مسافر و قطار

وقتیکه قطار مسافربری در ایستگاه ترمز کرد پیرمرد که چند دقیقه ای میشد منتظر رسیدن قطار بود خود را در مقابل آخرین واگن قطار دید. قطار مرکب از دو لوکوموتیو بود، یکی در جلو و دیگری در عقب که در بین آنها پنجاه واگن قرار داشت. طول هر واگن هم 15 متر بود.

 

پیرمرد از در عقب آخرین واگن سوار شد و به دنبال صندلی خالی گشت که بنشیند ولی با کمال نومیدی دید که همه ی صندلی ها از ایستگاه های قبلی پر شده اند. تصمیم گرفت به واگن بعدی برود و ببیند آنجا وضع چطور است. چمدانش را زمین گذاشت و به راه افتاد. قطار هم همانموقع حرکت کرد و پیرمرد از پنجره ی واگن دید که قطار دارد از مقابل اداره ی پست شهر عبور میکند.

 

                                                               

 

پیرمرد در واگن بعدی هم صندلی خالی پیدا نکرد و همین طور واگن به واگن جلو رفت تا بیست دقیقه بعد به آخرین آنها رسید. در حالیکه از نیافتن حتی یک صندلی خالی سخت پکر شده بود تصمیم به بازگشت گرفت. تعدادی از مسافرین که ظاهرا" از بسیار نشسته بودن خسته شده بودند به راهرو های قطار آمده  تا بایستند و کمی رفع خستگی کنند. به همین دلیل بازگشت پیرمرد کمی بیشتر طول کشید و نیمساعت شد.

 

وقتیکه به چمدانش رسید چاره ای ندید جز آنکه از چمدان به عنوان صندلی استفاده کند و همانجا روی آن بنشیند تا به مقصد برسد. وقتیکه داشت مینشست از پنجره نگاهی به بیرون انداخت و دید که قطار دارد از روبروی ساختمان شهرداری میگذرد. او میدانست که فاصله ی اداره ی پست تا ساختمان شهرداری دقیقا" 12 کیلومتر است. پیش خود فکر کرد ای بابا به درد سرش نمیارزید، مثل اینکه اگر پیاده رفته بودم زود تر میرسیدم!

  

پیرمرد وقتیکه روی چمدانش نشست سرش را به دیوار قطار تکیه داد و به خواب شد. یک ساعت بعد حس کرد که کسی دارد او را صدا میزند و میگوید که رسیده ایم، بلند شو ! پیرمرد از خواب بیدار شد و چمدانش را برداشت و از قطار بیرون رفت.

 

فاصله ی مبدا تا مقصد برای مسافر پیر ما چند کیلومتر بوده است؟

ادامه مطلب ...

آیا مشکل همه دانش آموزان 5=2*2 می باشد

گاهی برخی اشتباهات دانش آموزان در ریاضی مستقیما مربوط به ریاضی نیست و ناشی از ادبیات مساله است.

اگر به مواردی این چنین برخورد کردیم بد نیست آن را در این وبلاگ یا وبلاگ های مشابه اطلاع رسانی کنیم تا کم کم ادبیات موجود در کتاب های ریاضی ما به سمت ادبیات امروزی تر گام بردارد.

نمونه 1 :

یک بار من سر کلاس گفتم: اگر بدانیم a برابر است با 7 آنگاه مقدار عبارت ... را بیابید.

یکی از دانش آموزان پرسید: آقا اگر ندانیم چطور؟ (چطوری باید a را پیدا کرد؟!!)


نمونه 2 :

یکی از همکاران می گفت: در امتحان به بچه ها سوال داده بود که :

اگر m مساوی با 4 باشد، مطلوبست...

الف) مقدار عبارت ....

ب) حل معادله زیر (معادله ای بر حسب m)

ج)

د)

و غیره..

و دانش آموزی در جواب این سوال نوشته بود:

الف) مطلوب است!

ب) مطلوب نیست!

ج) مطلوب نیست!

د) مطلوب است!

و غیره....!

صدای اذان در طول 24 ساعت روی کره زمین قطع نمی شود

یک محقق علوم ریاضی به معادله ای دست یافت که تاکید می کند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز هیچ گاه صدای اذان از روی کره زمین قطع نمی شود.

به نوشته پایگاه خبری ‘العرب آنلاین’، ‘عبد الحمید الفاضل’ پژوهشگر اماراتی گفت که صدای اذان در کره زمین در تمام شبانه روز قطع نمی شود ودر هر منطقه ای به پایان برسد بلافاصله در جای دیگری آغاز می شود.

ادامه مطلب ...